Jaki sposób rozliczenia wybrać?
Pierwszym krokiem do rozpoczęcia firmowej rachunkowości jest sposób rozliczania dochodów. Wśród dostępnych w Polsce form rozliczeń znajdziemy:
-kartę podatkową – to najpopularniejszy sposób na rozliczanie przychodów, szczególnie w małych, jednoosobowych firmach o niewygórowanych obrotach. Karta podatkowa to najprostszy sposób, ale jednocześnie uniemożliwiający jakiekolwiek ulgi i odliczenia. Dobrze sprawdza się w przypadku sporadycznych dochodów, nieregularnych np. w działalności artystycznej, wykonującej zamówienia w dużych odstępach czasu;
-księgę przychodów i rozchodów – tego typu rozliczenie wymaga ewidencjonowania każdego przychodu i rozchodu w formie faktur, rachunków itp. Księga umożliwia rozliczenie kosztów prowadzonej działalności, która w rezultacie może zwolnić z opłat podatkowych. Księga przychodów i rozchodów pozwala rozliczyć się w formie podatku liniowego, bądź księgi handlowej;
-rozliczenie ryczałtowe – polecane jednoosobowej działalności gospodarczej oraz spółkom cywilnym. W ramach rozliczenia niezbędne jest prowadzenie ewidencji wyposażenia, przychodów oraz wykaz środków trwałych.
Warto dodać, że wybraną formę rozliczenia można zmienić bez większych konsekwencji, a zatem jej wybór jest pewnego rodzaju próbą. Wszystko też zależy od tego, jak potoczą się losy naszej firmy i czy nie będzie konieczna zmiana sposobu rozliczania dochodów.
Wybór firmy rachunkowej
W gąszczu firm oferujących wsparcie księgowo-rachunkowe ciężko kierować się racjonalnym wyborem. Zazwyczaj trafiamy na firmę z polecenia, bądź przez przypadek – gdzieś usłyszeliśmy jej nazwę. Często korzystamy z usług znajomych, rodziny, przyjaciół. Warto jednak pamiętać, że sprawy rozliczeniowe to bardzo istotny element prowadzenia firmy, a w przypadku jakiejkolwiek zwłoki, czy błędy możemy być narażeni na poważne straty. Wybór firmy powinniśmy więc oprzeć na kilku przesłankach:
-posiadanie przez firmę ubezpieczenia OC dla podmiotów prowadzących tego typu działalność;
-posiadanie odpowiednich certyfikatów, a przede wszystkim Certyfikatu Księgowego, wydawanego przez Ministerstwo Finansów;
-doświadczenie oraz wiedza pracowników (ważne, aby było ich kilku, a praca była rozłożona odpowiednio do specjalizacji danego pracownika);
-renoma działalności firmy – ciężko będzie ją sprawdzić w przypadku podmiotu początkującego. Wiele nowo powstających firm jest jednak bardzo dobrze przygotowanych pod kątem merytorycznym i praktycznym do prowadzenia nowoczesnej, szybkiej i sprawnej księgowości – nie należy więc ich skreślać.
Przy wyborze firmy księgowej warto pamiętać o jej lokalizacji – nie rzadko konieczne jest podpisywanie dokumentów, dostarczanie rachunków, spotkania itp. Duża odległość może znacznie utrudniać współpracę.
Ostatnie komentarze